music

Followers

Friday 23 November 2012

Bagaimana tumbuhan melindungi diri daripada musuh ?



i)  Tumbuhan yang mempunyai bulu halus 
              
     

                                                                    Labu Air
    
               Sebagai manusia, kulit pada kita ditumbuh dengan bulu. Sama seperti manusia, sesetengah tumbuhan juga ditumbuh dengan bulu. Sila memerhatikan gambar labu di atas, tahukah anda bulu halus labu air ditumbuh di bahagian mana? Jawapannya pada buahnya. Bulu halus yang ada pada labu air akan menyebabkan manusia atau haiwan lain yang menyentuhnya berasa gatal. Perasaan yang tidak selesa ini dapat mengelakkan manusia atau haiwan lain menyentuh padanya. 
               Selain daripada labu, masih terdapat tumbuhan yaang lain menggunakan ciri khas ini untuk melindungi diri. Contohnya tebu. Bulu halus bukan ditumbuh pada buahnya tetapi daunnya. Berbea dengan labu air, bulu halus pada tebu bersifat tajam. Apabila manusia atau haiwan memetik akan dicederakan oleh bulu halusnya. Dengan itu, manusia dan haiwan juga tidak berani menyentuh daun tebu. 


ii)  Tumbuhan yang mempunyai susu getah

                                                                      Keladi

        Kita telah mempelajari bulu halus tumbuhan merupakan salah satu cara tumbuhan bagi melindungi diri daripada musuh. Dengan ciri khas yang sedia ada, musuh tidak dapat mencederakan tumbuhan maka dapat terus hidup. Keladi mempunyai ciri khas yang berbeza dengan labu dan tebu. Keladi akan merembeskan susu getah yang menyebabkan haiwan lain berasa gatal. Dengan itu, manusia atau haiwan tidak berani menyentuh atau memakan keladi. Ini dapat mengelakkan haiwan lain mendekati dan mencederakannya. Tanpa ciri khas ini, keladi tidak mungkin dapat hidup sampai hari ini.



iii) Tumbuhan yang berduri

                                                                 Bunga Ros 

       Dalam dunia ini, terdapat banyak tumbuhan yang ditumbuh dengan duri. Duri pada tumbuhan merupakan salah satu cara untuk melindungi diri daripada musuh. Sebagai contoh, bunga ros dan nanas mempunyai duri untuk melindungi diri, musuh tidak berani menyentuhnya. Bunga ros ialah sejenis tumbuhan yang senang didapati di merata tempat. Bunga ros berwarna cantik dan menarik. Akan tetapi batang bunga ros dipenuhi dengan duri. Manusia atau haiwan lain mudah mengalami kecederaan sekiranya ingin memetik atau mendekatinya. 


8 comments:

  1. 非常精彩,我非常喜欢,相信你的爱人(国才)也很喜欢。

    ReplyDelete
  2. Penerangan yang jelas dengan gambar yang menarik, syabas!

    ReplyDelete
  3. Nota yang berguna.

    ReplyDelete
  4. thanks for give the good notes.

    ReplyDelete
  5. Penerangan yang jelas, gambar yang berwarna-warni, sangat menarik! Teruskan usaha.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...